Sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle 1.1.2023!

Sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle 1.1.2023!

30.12.2022 / Petra Louhimies

Sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen järjestettäväksi vuoden 2023 alussa. Palvelut löytyvät samasta tutusta paikasta kuin aiemminkin. Palveluissa käytössä olevat puhelinnumerot ja sähköpostiosoitteet vaihdetaan porrastetusti uusiin.

Katso ajantasaiset tiedot Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen verkkosivuilta osoitteesta www.luvn.fi.

Lähde: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue, www.luvn.fi

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut, pelastustoimen palvelut sekä opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalvelut 1.1.2023 alkaen Espoon, Hangon, Inkoon, Karkkilan, Kauniaisten, Kirkkonummen, Lohjan, Raaseporin, Siuntion ja Vihdin asukkaille.

Asukkaiden ja henkilöstön näkökulmasta suuri osa asioista säilyy täysin ennallaan. Palveluja saa samasta tutusta paikasta kuin ennenkin. Huomioi kuitenkin, että vuodenvaihteessa voi joissakin palveluissa ilmetä tilapäisiä viiveitä ja häiriöitä.

Hyvinvointialueella on viisi palvelualuetta:

  • ikääntyneiden palvelut,
  • lasten, nuorten ja perheiden palvelut,
  • yhteiset sosiaali- ja terveyspalvelut,
  • vammaispalvelut ja
  • pelastuslaitos.

Mikä säilyy ennallaan?

  • Palvelut asukkaille tuotetaan samalla tavalla kuin tähänkin saakka. 
  • Digitaaliset palvelut ovat asukkaiden käytössä sellaisena kuin nyt.
  • Siirtymän aikana kiireettömissä asioissa ohjataan hakeutumaan pääosin oman kunnan alueella oleviin palveluihin. 
  • Palvelusetelit säilyvät vaihtoehtona hyvinvointialueen palvelujen tuotannossa.
  • Vuoden 2023 alussa käytössä ovat pääosin nykyiset asiakas- ja potilastietojärjestelmät.
  • Psykologi- ja kuraattoripalvelut järjestetään jatkossakin oppilaitoksissa.
  • Kiireellisiä terveyspalveluita saa kaikilta hyvinvointialueen terveysasemilta.
  • Pelastustoimen palvelut säilyvät ennallaan, samoin vapaaehtoisten palokuntien toiminta. 
  • Hätäkeskustoiminta ei muutu – yleinen hätänumero on 112.

Mikä muuttuu?

Keskeisimpiä lähiajan muutoksia asukkaiden näkökulmasta ovat:

  • Asiakkaiden käyttämien palvelujen puhelinnumerot muuttuvat vaiheittain.
  • Palvelut löytyvät jatkossa www.luvn.fi verkkosivustolta suomeksi ja ruotsiksi sekä englanniksi. 
  • Asukkaille tulee yhtenäiset sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut sekä tukien myöntämisen periaatteet. Asiakasmaksut on säädetty lailla ja maksut sovitetaan maksukykyyn.​ Asiakasmaksuista päätetään joulukuussa.
  • Seniori-info palvelee jo nyt – tietoa ja tukea saa yhdestä paikasta. Raasepori (sekä Hanko, Inkoo, Karkkila, Lohja, Siuntio ja Vihti) kuuluu läntiselle aluelle, puh. 029 1512 280.

Puhelinnumeroihin tulevat muutokset

  • Hyvinvointialueelle siirryttäessä 09- ja 019-alkuisten puhelinnumerojen tilalle tulee 029 151 -alkuinen puhelinnumero.
  • Hyvinvointialueella otetaan käyttöön yksi yhtenäinen asiakaspalvelupuheluiden hoitamiseen tarkoitettu järjestelmä.
  • Vanhojen järjestelmien ja puhelinnumeroiden käyttö päättyy, kun uusi puhelinjärjestelmä tulee käyttöön. Siirrot uuteen järjestelmään tehdään vaiheittain ja palvelulinjoittain.
  • Asiakaspalvelunumeroon soittavat asukkaat soittavat jatkossa uuteen numeroon. Vanhoihin numeroihin tulee siirtohetkenä ”numero on muuttunut”-tiedote.
  • Hyvinvointialue informoi uusista puhelinnumeroista ensisijaisesti luvn.fi-verkkosivujen kautta.

Minne otan ensi vuonna yhteyttä, jos sairastun?

Voit ottaa yhteyttä terveysasemalle aikaisempaan tapaan. Puhelinnumerot muuttuvat vaiheittain ensi vuoden alussa. Tiedotamme puhelinnumeroiden vaiheittaisesta muuttumisesta www.luvn.fi –sivustolla sekä uuteen puhelinnumeroon ohjaavin äänittein vanhassa puhelinnumerossa.

Olen varannut ajan hoitajan vastaanotolta, säilyykö se ennallaan?

Kyllä, kaikki nykyiset palvelut ja annetut ajanvaraukset säilyvät ennallaan vuodenvaihteen jälkeen. 

Hyvinvointialueen viestinnän tärkeät kanavat:

Verkkosivut

Sosiaalinen media

Uutiskirjeet


31.03.2022 / Petra Louhimies

Hoitajajärjestöt Tehy ja SuPer ovat antaneet lakkovaroituksen, joka koskee myös HUSia. Lakko on ilmoitettu alkavaksi 1.4.2022 klo 6. Lakon vuoksi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS joutuu perumaan aikoja kiireettömään hoitoon.

  • Jos olet antanut luvan tekstiviestien lähettämiseen, HUS lähettää sinulle tiedon ajan peruutuksesta tekstiviestitse.
  • Muille potilaille soitamme. Vastaathan myös tuntemattomasta numerosta tuleviin puheluihin ja tarkistathan vastaajasi viestit.

HUOM! Lakon alkaessa kaikki kohdunkaulasyövän seulonnan näytteenottoajat peruutetaan.

HUS on koonnut tietoa lakosta verkkosivuilleen, klikkaa tästä!

Tärkeää huomioida on myös, että lakko vaikuttaa 116 177 -päivystysapuun!

  • Hoitajajärjestöjen lakon aikana sairaaloiden yhteispäivystyksissä hoidetaan vain erittäin kiireellistä hoitoa vaativia potilaita. Odotettavissa on ruuhkia.
  • Uudenmaan päivystysapu 116117:n takaisinsoittopalvelu ei toimi. Hätätilanteessa hakeudu suoraan päivystykseen.
  • Oman terveysaseman aukioloaikoina apua saat omalta terveysasemalta.
  • Henkeä uhkaavissa hätätilanteissa soita 112. Muissa asioissa hätäkeskukseen ei tule soittaa.

Raaseporin kaupungin osalta perusterveydenhuollon paine kasvaa selkeästi erikoissairaanhoidon lakosta johtuen.

– Potilasvirrat kasvavat päivä päivältä lakon aikana. Perusterveydenhuollossa ei voida hoitaa sellaisia potilaita, jotka tarvitsevat erikoissairaanhoitoa. Raaseporin yksiköt ovat jo täynnä ja henkilöstöresurssit ovat rajoitetut. Lakko vaikuttaa siis myös perusterveydenhuoltoon sekä potilasturvallisuuteen, sanoo sosiaali- ja terveysjohtaja Benita Öberg.

Pyydämme asukkaita seuraamaan HUS:in tiedottamista sekä osoitteessa hus.fi/lakko sekä HUS:in Facebook-sivujen kautta!


10.09.2020 / Petra Louhimies

Perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteispäivystys lakkaa 30.9.2020 Raaseporin sairaalassa ja sen tilalle tulee 1.10. klo 8.00 alkaen HUSin järjestämä ympärivuorokautinen perusterveydenhuollon päivystys.

Sen myötä hoitoon hakeutuminen Länsi-Uudenmaan alueella muuttuu merkittävästi.

Hoitoon hakeutuminen 1.10. alkaen

Ennen päivystykseen hakeutumista alueen asukkaiden tulee soittaa Päivystysavun maksuttomaan puhelinnumeroon 116 117, joka ohjaa oikeaan hoitopaikkaan tai antaa itsehoito-ohjeita.

Hätätilanteessa (kuten voimakas rintakipu, hengitysvaikeus tai halvausoire) tulee kuitenkin aina soittaa suoraan hätänumeroon 112.

Päivystyksellisen hoidon tarve arvioidaan siis aina ensin puhelimitse. Suoraan Raaseporin sairaalaan ei hoitoarviointia varten enää pidä mennä, koska 1.10. alkaen siellä ei enää ole hätätilanteiden vaatimaa hoitokapasiteettia.

Raaseporin päivystyksen palvelut 1.10 alkaen

Raaseporin sairaalaan uudessa perusterveydenhuollon päivystyksessä hoidetaan 1.10. alkaen vain sellaisia äkillisesti sairastuneita ja loukkaantuneita potilaita, joiden tulee päästä päivystykselliseen hoitoon vuorokauden sisällä sairastumisesta tai vammasta.

Tällaisia terveysongelmia ovat esimerkiksi:

  • Äkillinen toisen alaraajan turpoaminen
  • Äkillisesti noussut kuume
  • Sietämätön selkäkipu
  • Tapaturman aiheuttama vamma, joka aiheuttaa oireita, joiden kanssa et pärjää kotona. Esimerkiksi verenvuoto, kova kipu tai kävelyvaikeus
  • Nenäverenvuoto, joka ei lakkaa
  • Äkillisesti vaikeutunut ahdistus tai masennus

Akuutimpaa ja vaativampaa erikoissairaanhoitoa tarvitsevat Länsi-Uudenmaan alueen päivystyspotilaat hoidetaan jatkossa Lohjan sairaalan yhteispäivystyksessä tai hoidon tarpeen arvion perusteella muissa HUSin päivystyksissä.


5.12.2019 / Petra Louhimies

Suun terveydenhuollon ilta- ja viikonloppupäivystys siirtyy HUSin vastuulle lauantaista 7.12.2019 alkaen. Suun terveydenhuollon päivystyksessä hoidetaan kiireelliset ja äkilliset särky- ja tapaturmatapaukset.
Suun terveydenhuollon kiireellisen ensiavun kriteerit

Päivystykseen hakeudutaan soittamalla ajanvarauksen puhelinnumeroon 09 471 71110. Soitathan aina ennen kuin hakeudut päivystykseen.

Ajanvaraus on auki arkisin klo 14 – 21 ja viikonloppuisin ja arkipyhinä klo 8-21.
Käyntiosoite on Haartmaninkatu 4, rakennus 12 (Meilahden sairaala-alue)

Vuodenvaihteessa päivystystoiminta käynnistyy myös Hyvinkäällä. Tuolloin sama puhelinnumero jatkaa ja hoidontarpeenarvion mukaisesti potilaat ohjataan 1.1.2020 alkaen joko Haartmanin tai Hyvinkään sairaalaan.


4.02.2019 / Petra Louhimies

Vuoden 2019 alusta Päivystysapu-puhelinpalvelun toiminta laajenee koko HUS-alueelle. Maksuttomaan numeroon 116 117 soitetaan ennen hakeutumista HUSin päivystyspoliklinikoille. Numerosta voi myös kysyä neuvoja ja hoito-ohjeita äkillisiin terveysongelmiin.

Päivystysavun numeroon soitetaan ennen HUSin päivystyspoliklinikoille hakeutumista. Terveydenhuollon ammattilaiset tekevät hoidon tarpeen arvion puhelimessa ja ohjaavat soittajan oikeaan hoitopaikkaan tai antavat ohjeita itsehoitoon.  Palvelu neuvoo ja ohjaa myös lasten asioissa. Päivystysapu palvelee ympäri vuorokauden, vuoden kaikkina päivinä. Soittaminen on maksutonta.


Kun oma terveysasemasi on auki, saat apua äkillisiin terveysongelmiin ottamalla yhteyttä omalle terveysasemallesi oman kuntasi käytäntöjen mukaisesti. Päivystysavun kautta ei voi varata aikoja terveysasemalle.

Kiireettömissä asioissa   ei   tule   soittaa Päivystysavun numeroon, vaan ne hoidetaan omalla terveysasemalla.   Tällaisia   ovat esimerkiksi reseptien uusintapyynnöt tai laboratorio- ja röntgentutkimusten vastaukset ilman oireiden äkillistä pahenemista.

Henkeä uhkaavissa tilanteissa tulee soittaa hätänumeroon 112. Tilanteita, joissa tulee soittaa välittömästi hätänumeroon ovat esimerkiksi kova rintakipu, äkillinen hengitysvaikeus, tajuttomuus ja halvausoireet.

Lisätietoa: www.hus.fi/paivystysapu


29.01.2019 / Petra Louhimies

2.11.2015 lähtien Raaseporissa toimii vain yksi päivystysvastaanotto. Se sijaitsee Länsi-Uudenmaan sairaalassa, Itäinen Rantakatu 9.

Päivystyshoito tarkoittaa äkillisen sairastumisen, vamman tai kroonisen sairauden vaikeutumisen edellyttämää välitöntä arviointia ja hoitoa. Kyse on sellaisesta tilanteesta, jossa hoitoa ei voida siirtää seuraavaan päivään.

Henkeä uhkaavassa tilanteessa soita 112!

Henkeä uhkaavia tianteita ovat esimerkiksi:

– tajuttomuus 
– potilas ei hengitä, potilasta ei saa hereille 
– äkilliset halvausoireet 
– voimakas hengenahdistus, potilas ei pysty puhumaan tai puhuu yksittäisiä sanoja 
– voimakas rintakipu, oireena lisäksi kylmänhikisyys ja voimattomuus
– kouristuskohtaus, joka ei mene ohitse 
– isojen vammojen aiheuttamat verenvuodot 
– päähän kohdistuneet vammat 
– liikenneonnettomuudet (yli 60 km/h nopeudella)
– putoaminen korkealta (yli kaksi kertaa oman pituutensa korkeudelta)

Mikäli tilanne on kiireellinen, mutta ei henkeä uhkaava, soita numeroon 019-289 3000 arkisin klo 8-16 ja valitse vaihtoehto ”kiireellinen”, muina aikoina soita päivystysapuun 116 117.

Kiireellistä hoitoa vaativia tilanteita ovat esimerkiksi:

– rintakipu tai jatkuvat rytmihäiriöt 
– nuoren ja työikäisen äkillisesti huonontunut yleistila 
– tapaturmaiset vammat, runsaasti vuotavat haavat sekä virheasennossa olevat luunmurtumat 
– kasvovammat, joiden vuoksi näkö huonontunut 
– tajunnan tason heikentyminen 
– äkillinen sekavuus, puheen epäselvyys 
– äkillisesti alkanut voimakas päänsärky, näköhäiriöt 
– äkillinen hengenahdistus, potilas pystyy puhumaan lauseita 
– äkillisesti alkanut voimakas tai paheneva vatsakipu 
– äkillinen voimakas selkäkipu

Päivystyskäyntiä vaativia terveysongelmia ovat myös:

– kuumeiset ylähengitystieinfektiot, kuten angiinaepäily 
– kuumeilu neljättä päivää yli 38 oC 
– vatsatauti, aikuisilla vain, jos nesteen saanti ei ole riittävää tai potilaalla muu perussairaus 
– voimakas korvakipu 
– jatkuva nenäverenvuoto 
– haava, lihasrevähdys, suuren voiman aiheuttama kolhu
– epäily murtumasta ylä- tai alaraajassa 
– äkillinen silmätulehdus 
– virtsatietulehdus, oireena lisäksi kuume ja/tai yleistilan heikkeneminen, virtsaumpi 
– runsas gynekologinen vuoto
– huimaus, heikentynyt yleistila vanhuksella 
– ihottumana oireileva yliherkkyysreaktio 
– laaja tulehdus iholla 
– paha ahdistus, harhaisuus, mielenterveyshäiriö

Ilmoittautuminen

Ilmoittautuessasi päivystykseen sairaanhoitaja arvioi hoidon tarpeen ja kiireellisyyden. Arvio tehdään oireidesi ja vointisi perusteella.

Ilmoittautumisen jälkeen sinut ohjataan joko odotusaulaan tai tarkkailuhuoneeseen. Sinua hoidetaan sen jälkeen tarpeidesi mukaan, joko sairaanhoitajan ja/tai lääkärin vastaanotolla.

Jos oireesi eivät vaadi päivystyksellistä hoitoa, sairaanhoitaja voi ohjata sinut kotihoitoon. Sinut voidaan myös ohjata omalle terveysasemallesi, virka-aikana tapahtuvalle vastaanotolle.

Tutkimukset ja toimenpiteet

Osa tutkimuksista voidaan tehdä jo ennen lääkärille pääsyä, esimerkiksi virtsanäyte, verenpaine ja sydänfilmi.

Joudut mahdollisesti odottamaan pääsyä lääkärin määräämiiin laboratorio-, röntgen- ym. tutkimuksiin. Tutkimustulosten valmistuminen vie myös aikaa. Tutkimustulosten valmistuttua lääkärisi kertoo tuloksista ja päättää jatkohoidosta.

Odotusaika on hoitoaikaa, jolloin vointiasi seurataan. Mikäli vointisi muuttuu odottaessasi, ilmoita siitä hoitohenkilökunnalle.

Jatkohoito

Pääset kotiin, mikäli oireesi sallivat. Saat mahdollisesti reseptin lääkehoitoa varten.

Kotiseurannassa oireesi voivat muuttua, minkä vuoksi uusi yhteydenotto voi olla tarpeen.

Jos oireesi vaativat sairaalahoitoa, sinut siirretään vuodeosastolle tai muuhun jatkohoitopaikkaan.

Kiireettömissä asioissa: soita numeroon 019-289 3000, arkisin klo 8-16.