Kuinka hoidan terveyttäni?

 

 

Mitä vaaraa siitä on minulle, jos en hoida terveyttäni?

Lue vaaratekijöistä, testaa itseäsi ja lue hyvistä elämäntavoista:

 

 

www.diabetes.fi

 


Omena vai päärynä ?

  

Ns. omenalihavuus eli keskivartalolle kertynyt rasva on haitallisempaa kuin lantiossa ja reisissä oleva rasva, koska se kerääntyy sisäelinten ympärille ja heikentää niiden toimintaa.
 
Omenalihavuuteen liittyy suurempi riski sairastua sydän-ja verisuoni-sairauksiin ja diabetekseen

Ylävartalolla oleva rasva haittaa myös hengitystä.

Vyötärölihavuus on kyseessä, kun seuraavat raja-arvot ylittyvät:

· miehet 100 cm
· naiset 90 cm.

Vyötärön ympärys miehillä 90 cm ja naisilla 80 cm ovat varoitusrajoja, jolloin ollaan matkalla varsinaiseen vyötärölihavuuteen.

 

www.terveyskirjasto.fi/vyötärölihavuus

www.terveyskirjasto.fi/painoindeksi (BMI)

www.terveyskirjasto.fi

www.terveyskyla.fi/painonhallinta

 

Aikuisten normaalipainon ylärajaksi on maailmanlaajuisesti valittu painoindeksi 25 kg/m2, koska sen ylittyminen lisää monien sairauksien vaaraa.

 Esimerkkejä normaalipainon ylärajasta BMI 25 kg/m2:

 
 

Pituus cm        Paino kg        BMI

160                    64                  25
170                    74                  25
180                    80                  25

 

 

Onko minulla riippuvuusongelma? 

 

Oma-apu

 

Suurin osa ihmisistä tekee muutoksen päihteiden käyttöönsä itse, omin avuin. Oma-apu tarjoaa välineitä ja ohjelmia, joiden avulla voit muuttaa omaa juomistasi. Mukana myös oman avun välineitä liialliseen netinkäyttöön.

 

Testaa juomistottumuksiasi, huume-lääkeainekäyttöäsi, internetkäyttötapojasi, pelitottumuksiasi, tupakointitottumuksiasi, tutustu myös promillemittariin.

 

Testejä, neuvoja ja enemmän tietoa:

 

www.paihdelinkki.fi/testit-alkoholi

 

 www.paihdelinkki.fi

 

 

 

Liikunta - liikunko tarpeeksi?

 

www.kaypahoito.fi/suositukset

 

 

 

Uni - nukunko tarpeeksi?

 

Riittävä uni ja rauhallinen nukkumisympäristö ovat hyvän terveyden tärkeitä osatekijöitä. Toisaalta riittämätön uni heikentää suorituskykyä ja altistaa sydän- ja verisuonisairauksille sekä diabetekselle. Aikuinen tarvitsee noin 7-8 tuntia yössä unta. Uniongelmia voi ja kannattaa hoitaa itse, sillä lääkkeiden avulla hankittu uni ei vastaa luonnollista unta.

 

 

MIELEN HYVINVOINTI

Hyvä olo ja mielekäs elämä koostuvat pienistä, arkisista asioista, jotka liittyvät jokaiseen päiväämme ja joihin me itse voimme vaikuttaa. Mikä tekee sinut onnelliseksi, tyytyväiseksi, tasapainoiseksi? 

Mistä tukea?

 

 

 

www.raasepori.fi/mielenterveyshoito

 

 

 

 

 

 

 

Like it? Share it!