Sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen järjestettäväksi vuoden 2023 alussa. Palvelut löytyvät samasta tutusta paikasta kuin aiemminkin. Palveluissa käytössä olevat puhelinnumerot ja sähköpostiosoitteet vaihdetaan porrastetusti uusiin.
Katso ajantasaiset tiedot Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen verkkosivuilta osoitteesta www.luvn.fi.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut, pelastustoimen palvelut sekä opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalvelut 1.1.2023 alkaen Espoon, Hangon, Inkoon, Karkkilan, Kauniaisten, Kirkkonummen, Lohjan, Raaseporin, Siuntion ja Vihdin asukkaille.
Asukkaiden ja henkilöstön näkökulmasta suuri osa asioista säilyy täysin ennallaan. Palveluja saa samasta tutusta paikasta kuin ennenkin. Huomioi kuitenkin, että vuodenvaihteessa voi joissakin palveluissa ilmetä tilapäisiä viiveitä ja häiriöitä.
Hyvinvointialueella on viisi palvelualuetta:
ikääntyneiden palvelut,
lasten, nuorten ja perheiden palvelut,
yhteiset sosiaali- ja terveyspalvelut,
vammaispalvelut ja
pelastuslaitos.
Mikä säilyy ennallaan?
Palvelut asukkaille tuotetaan samalla tavalla kuin tähänkin saakka.
Digitaaliset palvelut ovat asukkaiden käytössä sellaisena kuin nyt.
Siirtymän aikana kiireettömissä asioissa ohjataan hakeutumaan pääosin oman kunnan alueella oleviin palveluihin.
Vuoden 2023 alussa käytössä ovat pääosin nykyiset asiakas- ja potilastietojärjestelmät.
Psykologi- ja kuraattoripalvelut järjestetään jatkossakin oppilaitoksissa.
Kiireellisiä terveyspalveluita saa kaikilta hyvinvointialueen terveysasemilta.
Pelastustoimen palvelut säilyvät ennallaan, samoin vapaaehtoisten palokuntien toiminta.
Hätäkeskustoiminta ei muutu – yleinen hätänumero on 112.
Mikä muuttuu?
Keskeisimpiä lähiajan muutoksia asukkaiden näkökulmasta ovat:
Asiakkaiden käyttämien palvelujen puhelinnumerot muuttuvat vaiheittain.
Palvelut löytyvät jatkossa www.luvn.fi verkkosivustolta suomeksi ja ruotsiksi sekä englanniksi.
Asukkaille tulee yhtenäiset sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut sekä tukien myöntämisen periaatteet. Asiakasmaksut on säädetty lailla ja maksut sovitetaan maksukykyyn. Asiakasmaksuista päätetään joulukuussa.
Seniori-info palvelee jo nyt – tietoa ja tukea saa yhdestä paikasta. Raasepori (sekä Hanko, Inkoo, Karkkila, Lohja, Siuntio ja Vihti) kuuluu läntiselle aluelle, puh. 029 1512 280.
Puhelinnumeroihin tulevat muutokset
Hyvinvointialueelle siirryttäessä 09- ja 019-alkuisten puhelinnumerojen tilalle tulee 029 151 -alkuinen puhelinnumero.
Hyvinvointialueella otetaan käyttöön yksi yhtenäinen asiakaspalvelupuheluiden hoitamiseen tarkoitettu järjestelmä.
Vanhojen järjestelmien ja puhelinnumeroiden käyttö päättyy, kun uusi puhelinjärjestelmä tulee käyttöön. Siirrot uuteen järjestelmään tehdään vaiheittain ja palvelulinjoittain.
Asiakaspalvelunumeroon soittavat asukkaat soittavat jatkossa uuteen numeroon. Vanhoihin numeroihin tulee siirtohetkenä ”numero on muuttunut”-tiedote.
Hyvinvointialue informoi uusista puhelinnumeroista ensisijaisesti luvn.fi-verkkosivujen kautta.
Minne otan ensi vuonna yhteyttä, jos sairastun?
Voit ottaa yhteyttä terveysasemalle aikaisempaan tapaan. Puhelinnumerot muuttuvat vaiheittain ensi vuoden alussa. Tiedotamme puhelinnumeroiden vaiheittaisesta muuttumisesta www.luvn.fi –sivustolla sekä uuteen puhelinnumeroon ohjaavin äänittein vanhassa puhelinnumerossa.
Olen varannut ajan hoitajan vastaanotolta, säilyykö se ennallaan?
Kyllä, kaikki nykyiset palvelut ja annetut ajanvaraukset säilyvät ennallaan vuodenvaihteen jälkeen.
Länsi-Uudenmaan alueen ikäihmisten ja vammaisten henkilöiden kuljetuspalveluja suunnitellaan parhaillaan.
Alueen asukkaille on avattu kysely, jossa pyydämme kertomaan uusiin kuljetuspalveluihin liittyviä toiveita. Kysely on auki 22.4.-20.5. Vastaamaan pääsee tästä. (ulkoinen linkki)
Mietitkö, miten ruotsinkieliset kehitysvammaisten erityispalvelut jatkuvat ja järjestyvät tulevaisuudessa? Sote-lakien mukaan hyvinvointialueet aloittavat toimintansa 1.1.2023 ja samalla Kårkullan kuntayhtymä lakkaa. KEPA Uusimaa -projektin tehtävänä on suunnitella sekä suomen- että ruotsinkielisten kehitysvammaisten erityispalvelujen uudelleen organisointia ja järjestämistä Uudellamaalla.
Miten palveluja tulisi järjestää, jotta ne olisivat sinulle sopivia? Mikä on sinulle ja perheellesi tärkeintä? Vastaa lyhyeen kyselyyn ja vaikuta! Vastausaikaa sinulla on 9.3. saakka. Vastaaminen vie noin kaksi minuuttia.
Terveysviranomaiset suosittelevat koronarokotuksen ottamista. Rokotuksen ottaminen suojaa paitsi työntekijää itseään, myös hänen läheisiään, työkavereita ja avustettavia henkilöitä. Aiemmin rokotusten ottaminen on ollut avustajille viime kädessä aina vapaaehtoista.
Tartuntatautilakia on kuitenkin nyt väliaikaisesti muutettu lisäämällä siihen uusi koronarokotuksiakin koskeva pykälä 48 a. Lakimuutos on voimassa ajalla 1.1.–31.12. 2022, voimaantulon siirtymäaika kestää 31.1.2022 asti. Lakimuutos koskee myös henkilökohtaisen avun palvelua.
Lakimuutoksen myötä vakavan koronavirustaudin riskiryhmään kuuluvaa vammaista henkilöä lähikontaktissa avustavalla henkilökohtaisella avustajalla tulee lähtökohtaisesti olla joko:
koronarokotteen antama suoja tai
enintään 6 kuukautta aikaisemmin sairastetun ja laboratoriovarmistetun taudin antama suoja COVID-19-tautia vastaan.
Työnantaja voi käyttää avustajana vain erityisestä syystä henkilöä, joka ei näitä edellytyksiä täytä.
Jatkossa henkilökohtaisen avustajan (tai henkilökohtaisen avun työtä hakevan) tulee esittää riskiryhmään kuuluvalle vammaiselle työnantajalleen selvitys COVID-19-tautia vastaan saamastaan suojasta. Työnantaja voi pyytää rokotusta ja/tai sairastettua tautia koskevat kirjalliset selvitykset avustajalta. Jos työntekijällä ei ole edellä kuvattua suojaa COVID-19-tautia vastaan, tilanne voi johtaa palkanmaksun keskeytykseen.
Raaseporin kaupunki on kilpailuttanut vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain mukaiseen kuljetuspalveluun liittyvät taksimatkat ja niiden tilausvälityspalvelut yhteiskilpailutuksessa Perusturvakuntayhtymä Karviaisen, Siuntion kunnan (mukaan lukien Inkoon kunta) ja Lohjan kanssa. Muutokset astuvat voimaan maanantaina 1.11.2021. Kuljetuspalvelutuottajina toimivat jatkossa Menevä Oy sekä Lähitaksi Oy. Taksisaatavuuden parantamiseksi tarjotaan uudessa kaavassa luokseajolisä kuljettajille tietyillä alueilla. Asiakasmaksulain muutosten takia matkojen omavastuu laskutetaan jatkossa asiakkaalle jälkikäteen.
Vapaaehtoisena tukiperheenä tai tukihenkilönä toimit tukena lapselle, nuorelle tai vammaiselle henkilölle, jonka katsotaan hyötyvän perheen ulkopuolisen aikuisen antamasta ajasta ja huomiosta. Olet lapselle turvallinen ja luotettava aikuinen, joka kuuntelee, puuhastelee yhdessä lapsen kanssa ja toimii aikuisen mallina.
Tukiperheeksi/tukihenkilöksi voivat hakeutua täysi-ikäiset henkilöt, joilla on tasapainoinen elämäntilanne, ja joilla on mahdollisuus sitoutua toimintaan. Perhekeskuksen toiminnasta lisätetoa saatavilla tästä sekä vammaispalveluiden toiminnasta tästä.
Mikäli kiinnostuit, tule mukaan tukihenkilö- ja tukiperhekoulutukseen syksyllä!
Tukihenkilö- / tukiperhekoulutus järjestetään seuraavasti:
Lauantai 20.11.2021 live-tapaaminen Tammisaaressa klo. 10.00-15.00 (tarjoamme brunssia ja kahvia)
Torstai 25.11.2021 klo. 17.00-19.30 etänä
Torstai 2.12.2021 klo. 17.00-19.30 etänä
Kysy lisää ja ilmoittaudu mukaan viimeistään 5.11!
Raaseporin vammaispalvelu haluaa muistuttaa kaupungissa toimivia taksinkuljettajia ilmoittamaan yrityksensä toimittajarekisteriin, koskien Kulkukeskuksen hankintoja.
Raaseporin vammaispalveluilla on koronaviruspandemian aikana käytössä kaksi lähihoitajaa, jotka voivat tarvittaessa auttaa alle 65-vuotiaiden omaishoitajia. Linkki infokirjeeseen:
Toimintaohje alle 65-vuotiaiden omaishoitajille koronaviruspandemian aikana.
Uudistuneen kuljetuspalvelun ensimmäinen uutiskirje ilmestyy helmikuun aikana. Pysy ajan tasalla tilaamalla omasi! Palvelun asteittainen käyttöönotto tapahtuu tulevan vuoden aikana.
Raaseporin kaupunki tekee yhteistyötä paikallisten
taksinkuljettajien ja Lähitaksin kanssa palvelun parantamiseksi. Taksin
saaminen erityisesti maaseudulla on osoittautunut haastavaksi, mikä käy myös
ilmi asiakkailta ja taksinkuljettajilta saadusta palautteesta. Lähitaksi on korjannut taksin tilaamisessa
olleita teknisiä ongelmia, ja taksin tilaamisen pitäisi nyt sujua helpommin.
Tämän vuoksi vammaispalvelu haluaa vielä kerran muistuttaa
kuljetuspalvelun asiakkaita, että taksi tulee aina tilata Lähitaksin
palvelunumerosta, jos kunta ei ole myöntänyt käyttäjälle lupaa käyttää vakiotaksia. Paluumatkan voi kuitenkin varata suoraan
samalta kuljettajalta, joka ajoi menomatkan. Kuljettaja ilmoittaa, voiko hän
ajaa paluumatkan. Jos kuljettaja ei voi ajaa paluumatkaa, kuljettaja pyytää
asiakasta varaamaan paluumatkan keskuksesta.
Kaupunki tekee tilanneseurannan marraskuun aikana ja arvioi,
onko saatavuus parantunut. Seuranta tehdään yhdessä Lähitaksin edustajien ja
paikallisten taksinkuljettajien kanssa.
Lähitaksi jatkaa kaupungin kuljetuspalvelun tarjoajana,
kunnes Espoon uusi kulkukeskus aloittaa toimintansa. Siirtymän ajankohta ei ole
vielä selvillä. Espoolta saadun suuntaa-antavan tiedon mukaan siirtymä
tapahtuisi kesällä 2020.
Kuljetukset 2019: Vammaisten
ja vanhusten kuljetukset uudistuvat
Espoon ja
muiden Länsi-Uudenmaan kuntien vammais- ja vanhuskuljetukset uudistuvat
vaiheittain. Muutostyötä valmistellaan Kuljetukset 2019 -projektissa.
Tavoitteena on luoda kunnille yhteiset kriteerit ja toimintatavat
vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolakien mukaisiin kuljetuksiin.
Kuljetukset
2019 -projektissa Raasepori sekä muut Länsi-Uudenmaan kunnat (Espoo, Lohja,
Kirkkonummi, Vihti, Karkkila, Kauniainen, Hanko, Siuntio ja Inkoo) kehittävät
kuljetuspalveluja yhdessä.
Jatkossa
Espoon kaupunki järjestää palvelut koko Länsi-Uudellemaalle. Jokainen kunta
päättää ja rajaa itse kuljetusalueensa, eli alueen, jolla kuntalainen voi
palvelua käyttää.
Tavoitteena
on kehittää nykyaikainen ja asiakaslähtöinen kuljetusten toimintamalli, jossa
hyödynnetään uutta teknologiaa sekä palvelun järjestämistapoja. Palvelun
kehittämiseen osallistuvat työntekijät, asiakkaat sekä vanhus -ja
vammaisneuvostot.
Länsi-Uudenmaan
Kulkukeskuksen toiminta alkaa vaiheittain vuoden 2019 lopulla.
Asiakastietojen kerääminen
Kulkukeskuksen asiakastietojen kerääminen alkaa. Jokainen kunta vastaa omien asiakkaidensa tietojen keräämisestä. Lisäksi projekti tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden itse ilmoittaa omat tietonsa Webropol-kyselyn kautta 2.7.–30.9.2019 Jos olet Espoon, Hangon, Inkoon, Kauniaisten, Karkkilan, Kirkkonummen, Lohjan, Raaseporin, Siuntion tai Vihdin asukas, ja kuntasi on myöntänyt sinulle sosiaalihuolto- tai vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalvelun, voit halutessasi ilmoittaa omat tietosi vastaamalla alla olevaan kyselyyn.
Kiinnostaako
sinua vapaaehtoistyö tukiperheenä tai tukihenkilönä henkilöille joilla on
kehitysvamma tai muu erityisen tuen tarve?
Vapaaehtoisena
tukiperheenä tai tukihenkilönä toimit tukena lapselle, nuorelle tai erityisen tuen tarpeessa olevalle henkilölle,
jonka katsotaan hyötyvän perheen ulkopuolisen aikuisen antamasta ajasta ja
huomiosta. Olet lapselle turvallinen ja luotettava aikuinen, joka kuuntelee,
puuhastelee yhdessä lapsen kanssa ja toimii aikuisen mallina.
Tukiperheeksi/tukihenkilöksi
voivat hakeutua täysi-ikäiset henkilöt, joilla on elämäntilanne tasapainossa,
ja joilla on mahdollisuus sitoutua toimintaan.
Tukihenkilö- / tukiperhekoulutus järjestetään
Raaseporissa:
lauantaina
21.9.19 klo 10-16.00
lauantaina
5.10.19 klo 10-16.00
Koulutus
pidetään kaksikielisesti!
Kysy lisää ja ilmoittaudu mukaan viimeistään 19.9.19
Koulutus järjestetään yhteistyönä Lapsi- ja pehepalveluiden kanssa.
Vammaisuuden
perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista annetun lain sekä
sosiaalihuoltolain mukainen kuljetuspalvelu uudistetaan länsiuusmaalaisten
kuntien Espoo, Kauniainen, Hanko, Karkkila, Inkoo, Lohja, Raasepori, Siuntio ja
Vihti yhteistyönä. Hanketta johtaa Espoo, joka tulee
hoitamaan kuljetuspalvelun hankinnan ja kaikki kunnat osallistuvat yhteisten,
kuljetuspalvelun käyttöä ja myöntämistä ohjaavien ohjeiden kehittämiseen. Myös
kuljetuspalvelun käyttäjillä on ollut mahdollisuus osallistua kehittämiseen
omilla kokemuksillaan. Ohjeisiin sallitaan tiettyä vaihtelua kuntien välillä,
koska kuljetuspalvelun käyttäjien tilanteet ja tarpeet vaihtelevat suuresti.
Raasepori on esimerkki hyvin laaja-alaisesta kunnasta, jossa matkat ovat pitkiä
jo kunnan sisällä ja monilla palvelut ovat kaukana. Uudella yhteistyöllä
pyritään parantamaan saatavuutta kaikille kuljetuspalvelun käyttäjille ja
tekemään palvelun käytöstä helpompaa sekä kohtelemaan kaikkia tasapuolisesti.
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä parantaakseen käyttökokemustasi navigoidessasi verkkosivustolla. Näistä evästeistä välttämättömiksi luokitellut evästeet tallennetaan selaimeesi, koska ne ovat välttämättömiä verkkosivuston perustoimintoja varten. Käytämme myös kolmansien osapuolien evästeitä, jotka auttavat meitä analysoimaan ja ymmärtämään, kuinka käytät tätä verkkosivustoa. Nämä evästeet tallennetaan selaimeesi vain suostumuksellasi. Sinulla on myös mahdollisuus poistaa nämä evästeet. Joidenkin näiden evästeiden poistaminen voi vaikuttaa käyttökokemukseen.
Keräämme evästeitä, jotta ymmärtäisimme paremmin, miten kävijät käyttävät sivustoamme ja millainen sisältö ja tekniset ratkaisut heitä palvelevat parhaiten. Kävijätietojen analysointi auttaa meitä kehittämään sivustoamme entistä palvelevammaksi. Käytämme tietoja myös markkinoinnin ja myynnin kohdentamiseen.
Verkkosivumme tarvitsevat näitä evästeitä toimiakseen oikein. Ne mahdollistavat perustoimintoja, kuten lomakkeiden toiminnallisuuden, verkko-ostosten tekemisen, palvelujen käyttämisen sisään kirjautuneena tai chat-viestinnän asiakaspalvelumme kanssa. Voit estää näiden evästeiden käytön selaimesi asetuksista. Huomaathan, että silloin sivustomme ei kaikilta osin toimi suunnitellusti.
Cookie
Kesto
Kuvaus
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Analytics" category .
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Necessary" category .
cookielawinfo-checkbox-others
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Others".
cookielawinfo-checkbox-performance
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Performance".
cookielawinfo-checkbox-prestanda
1 year
No description
viewed_cookie_policy
1 year
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to store whether or not the user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytiikan evästeet auttavat meitä seuraamaan sivustomme kävijäliikennettä kuten esimerkiksi kävijämääriä, liikenteen lähteitä ja kävijöiden kulkua sivustolla. Tämän kautta kehitämme sisältöjämme sekä seuraamme mainontamme tehokkuutta. Uutiskirjeistä keräämme tietoa esimerkiksi kirjeiden avaajista.
Cookie
Kesto
Kuvaus
__Host-session-id
session
No description
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
iutk
5 months 27 days
This cookie is used by Issuu analytic system to gather information regarding visitor activity on Issuu products.
lastwrite
past
No description
vuid
2 years
Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website.
Toiminnalliset evästeet auttavat suorittamaan tiettyjä toimintoja, kuten verkkosivuston sisällön jakamista sosiaalisen median alustoilla, palautteiden keräämistä ja muita kolmansien osapuolien ominaisuuksia. Nämä evästeet keräävät anonyymiä tietoa, joka auttaa meitä ymmärtämään miten verkkosivustoamme käytetään. Toiminnalliset evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia.
Cookie
Kesto
Kuvaus
__cf_bm
30 minutes
This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
pll_language
1 year
The pll _language cookie is used by Polylang to remember the language selected by the user when returning to the website, and also to get the language information when not available in another way.
Näitä evästeitä asettavat mainonta- ja kohdistustyökalut. Evästeet keräävät kävijöistä tietoja, joiden avulla voimme kohdistaa markkinointia ja sisältöjä kävijöille myöhemmin myös oman sivustomme ulkopuolella. Voit nähdä mainoksia kolmansien osapuolien verkkosivuilla sen perusteella, miten olet toiminut sivuillamme tai mitkä asiat sinua ovat kiinnostaneet. Nämä evästeet eivät tallenna tunnistettavissa olevia henkilötietoja, mutta ne voivat tunnistaa selaimesi sekä laitteen, jolla olet verkossa. Jos et hyväksy näitä evästeitä, näkemäsi mainokset eivät välttämättä vastaa omia mielenkiinnon kohteitasi.
Cookie
Kesto
Kuvaus
mc
1 year 1 month
Quantserve sets the mc cookie to anonymously track user behaviour on the website.
NID
6 months
NID cookie, set by Google, is used for advertising purposes; to limit the number of times the user sees an ad, to mute unwanted ads, and to measure the effectiveness of ads.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.