Oppimisympäristön kehittämishanke
Fiskarin koulun oppimisympäristöhanke kehitti tapoja integroida lähiympäristöä opetukseen ja oppimiseen
Fiskarin koulun hanke oli yksi Opetushallituksen oppimisympäristön
kehittämishankkeista. Oppimisympäristö määritellään paikkana, tilana,
yhteisönä tai toimintakäytäntönä, joka edistää oppimista.
Fiskarin
koulu kehitti vuosina 2006-2009 Fiskarsin ruukissa
oppimisympäristömallin siitä, miten koulu voi hyödyntää lähiympäristöään
kouluopetuksessa ja opetussuunnitelmassa. Fiskarin koulun
oppimisympäristöhankkeessa oppimisympäristö käsitettiin laaja-alaisesti
niin, että siihen kuului koko Fiskarsin ruukki; miljöö, luonto,
historia, ruukkilaiset ja eri taiteen ja kädentaitojen ammattilaiset ja
yhteisöt erilaisine toimintoineen.
Oppimisympäristöhanke näkyy koulumme arjessa vielä nykyäänkin.
Oppilaat
tutustuvat edelleen vuosiluokittain taiteen ja kädentaitojen alueisiin
sekä vierailevat Fiskarsin museossa. Taiteen, kädentaitojen ja
kulttuurihistorian asiantuntijat opettavat lapsia omissa työtiloissaan.
Opetus tapahtuu työpajatyöskentelynä. Tavoitteena on, että opetus
monipuolistuu, oppiminen syvenee ja yhteys omaan lähiympäristöön, ns.
kulttuurinen osallisuus, laajentaa käsitystä elämästä ja oppimisesta
myös ”koulun seinien ulkopuolella”.
Hanke pääsi mukaan OECD:n
alaisen CERIN:n (Centre for Education Research and Innovation)
kansainväliseen ”Innovative Learning Environments” -tutkimusohjelmaan,
jossa vertailtiin eri maiden oppimisympäristöjä ja tutkittiin,
minkälaiset oppimisympäristöt vastaavat parhaiten tulevaisuuden
haasteisiin.
Vuoden 2010 aikana Fiskarin koulun
oppimisympäristömallista toimittiin myös julkaisu. Julkaisun avulla
levitetään tietoa Fiskarin mallista ja innostetaan muitakin kouluja
hyödyntämään lähiympäristöään. Kirja on tarkoitettu alakoulujen
opettajille, koulutuksen parissa työskenteleville, taide- ja
käsityöpajojen vetäjille sekä koulujen muille yhteistyötahoille.
Julkaisu on erityisesti suunnattu Raaseporin kaupungin alakoulujen
opettajille. Kirja tehtiin hankkeen aikana kerätyn tiedon ja kokemusten
pohjalta.